Marija Simeunović, poslovna konsultantkinja za arhitekte i dizajnere, od prošle godine je članica Ženskog arhitektonskog društva. Nedavno je skrenula pažnju na svoj rad kroz anketu za arhitekte gde je ispitivala upravo kakav je odnos naše struke prema biznisu. Obzirom da se veliki broj naših članica arhitekturom bavi kroz sopstveni biznis, sa Marijom smo razgovarali o odnosu žena arhitekata prema poslovanju i izazovima koje ono donosi.
1. Marija, baviš se preduzetničkim poslom već 5 godina i pomogla si mnogim arhitektkinjama da razviju svoje poslovne veštine i unaprede svoj način poslovanja. Reci nam za početak nešto o sebi, kako je došlo do toga da se baviš razvojem biznisa specifično u arhitekturi i dizajnu?
Završila sam arhitekturu i magistarske studije Scenskog dizajna i mislila da ću se baviti scenografijom ili neobičnim kreativnim projektima. Desilo se sve skroz suprotno: jedanaest, najblaže rečeno, uzbudljivih godina u korporaciji. Projekti, ljudi, poslovi i situacije koje su skroz pomerile moju profesionalnu perspektivu. Saradnja sa kolegama iz marketinga i prodaje, rad na kompleksnim kompanijskim projektima, kao i vođenje sektora od skoro 40 ljudi su moja najveća učenja i izlaženja iz zone komfora. Paralelno sam prošla niz edukacija ličnog razvoja, komunikacionih i poslovnih veština.
Mnogo sam srećna što sada svoje praktično znanje i iskustvo prenosim kolegama arhitektama i pomažem im kroz svoje individualne i grupne programe da sa manje stresa i vremena, a sa mnogo više lakoće organizuju svoje poslovanje. Verujem da male izmene u načinu rada i vođenju timova, arhitektama mogu da donesu mnogo lepšu (i profitabilniju) svakodnevicu.
2. Nedavno si sprovela anketu medju arhitektama na temu njihovog odnosa prema biznisu. Kakvi su generalni rezultati, a kakvi su bili specifično odgovori žena?
Vrlo su slični rezultati i nema velikog odstupanja kod odgovora žena arhitekata.
Na pitanje o sveukupnom poslovnom i finansijskom zadovoljstvu od 1 do 10, najveća ocena kod žena iz ŽADA-a je 8. Nasuprot tome čak 87% žena arhitekata je ocenilo da ih posao arhitekte raduje i ispunjava i za to dale ocene 8, 9 i 10.
Kod osobina koje su istakle kao presudne za svoj dosadašnji uspeh su istrajnost i upornost.
Top 3 stvari koje bi ih učinile zadovoljnijm i uspešnijim su: veće cene, manje radnih sati dnevno i efikasniji tim.
3. U tvom dosadašnjem iskustvu, koji su najčešći izazovi u biznisu sa kojima se susreću žene arhitekte?
Samopuzdanje se provlači kao velika tema, bez obzira na realne evidentne rezultate koje žene prave. Često se brinu kako da kažu cenu ili da odbiju dodatne zahteve klijenata. Ima tu dosta težnje ka perfekcionizmu i straha od grešaka. Pored toga, žene često brinu da ne povrede ili “oštete” druge, pa onda rade na svoju štetu. Uz samopouzdanje se vezuje oštrina i čak pomalo agresija, pa bi žene i to da izbegnu.
Poslovni svet se sve više menja i sve je otvoreniji za empatiju, nove stilove komunikacije i rukovođenja, pa će i “ženski princip” biti sve zastupljeniji. Nadam se da će žene početi sebi češće da daju dozvolu, da mogu da budu i dobre osobe i uspešne i da zarađuju mnogo novca.
4. Koja su top 3 saveta za žene arhitekte koje vode sopstveni biznis?
- Da strast i energiju koju ulažu u projektovanje i dizajn, bar povremeno usmere i na razvoj svog biznisa. Da imaju jasnu ideju i cilj kakav biznis žele, zašto im je to sve važno i da onda pronalaze načine kako to da ostvare.
- Da ulažu u sebe i razvijaju se u svim mogućim aspektima. Svaka žena je svoj najveći resurs i najvažniji resurs svog biznisa. Zato je neophodno da radi na sebi, svojoj kondiciji, da gradi samopouzdanje, mindset i poslovne veštine. Često se žene arhitekte oslanjaju isključivo na struku i očekuju da će sve ostalo da se sredi samo od sebe. Neće. 🙂
- Da u situacijama kada je to potrebno, nauče da postave granice i u miru sa sobom kažu NE: klijentima, saradnicima i svojim ograničavajućim uverenjima.
I još nešto:
- Da češće delegiraju i traže pomoć, jer ne moraju uvek sve same da rade.
5. Koje prilike bi žene mogle da iskoriste za svoje poslovanje, a da ih možda nisu svesne?
Da prepoznaju u svom znanju, veštinama i talentima po čemu su autentične i posebne. Istovremeno da razmisle koje njihove aktivnosti, pristupi poslu ili veštine oduševljavaju klijente, šta klijenti najviše vrednuju. U preklapanju te dve “zone” kriju se jedinstvene ponude po kojima mogu da se izdvoje na tržištu. Upoznala sam dosta žena koje imaju vrlo specifična i posebna znanja, a uopšte u tome ne prepoznaju svoj veliki poslovni potencijal.
Zahvaljujemo se Mariji Simeunović na izdvojenom vremenu i volji da učestvuje u našem projektu #ŽADintervju! Mariju i njene savete za poboljšanje poslovanja možete pratiti na
Instagramu: https://www.instagram.com/marija_simeunovic_arhibiznis/
Linkedinu: https://www.linkedin.com/in/marija-simeunovic-leapandlead